meest voorkomende vragen
Selecteer een thuisbatterij
Hoe selecteer ik de juiste batterij?
Een standaard formaat thuisbatterij is een opslag van 10 kWh en een omvormer van 5 of 10 kW. Hoe groter de omvormer des te sneller is de energie uitwisseling. De grootte van de omvormer hangt wel af van je netaansluiting; een 1 fase aansluiting kan een omvormer aan tot 5 kW en een 3 fase aansluiting kan een 10 kW omvormer aan.
Bekijk alle modellen hier en gebruik de filters om het juiste model voor jouw huishouden te vinden. Plaats eenvoudig je bestelling via de website. Hierna plannen we een online afspraak met je in om jouw situatie in kaart te brengen. Vervolgens komt na de bestelling en levering van de hardware één van onze gekwalificeerde installateurs bij jou langs om de batterij te installeren.
Wanneer is een thuisbatterij geschikt voor een woning?
We bieden sinds 2023 de slimme thuisbatterij aan in Nederland voor de kleinverbruikers. Met voorlopig 6 modellen is er voor ieder huishouden en kleinbedrijf een geschikt systeem.
De batterij kan gebruikt worden in combinatie met bijvoorbeeld een e-boiler, warmtepomp en/of een laadpaal. Met een slimme thuisbatterij heb je altijd de laagst mogelijke stroomrekening, met en zonder zonnepanelen.
Wat is de garantie van een thuisbatterij?
De thuisbatterij bestaat uit (stapelbare) batterijen & omvormer. Net zoals de batterij van je telefoon neemt de capaciteit van de batterij af naarmate deze ouder wordt. De fabrikant geeft voor haar batterijen een minimale capaciteit van 60 tot 80% vermogenscapaciteit af na 10 jaar tijd en/of een aantal laadcycli variërend van 6000 tot 10.000. Dit varieert per fabrikant en staat bij de productomschrijving omschreven. The Gridbuilder is het aanspreekpunt voor garantie-aanvragen.
Wordt mijn zonnestroom opgeslagen?
Als je zonnepanelen stroom opwekken op het moment dat de batterij wordt opgeladen wordt deze stroom opgeslagen in de batterij. De slimme aansturing bepaalt wanneer er geladen wordt op basis van de uurprijzen van stroom. Het komt dus voor dat je zonnepanelen stroom opwekken, maar dat de batterij niet oplaadt. Je verkoopt dan je zonnestroom aan het net. Doordat de batterij oplaadt tijdens de goedkoopste uren van de dag voorkomt Bliq dat je een slechte prijs krijgt voor je stroom.
Heb ik bij stroomuitval met een batterij nog steeds stroom?
Alleen als je ook een eigen backup grid aanlegt zodat de batterij over je eigen grid stroom kan leveren. Gelukkig is de stroomuitval op het Nederlandse net
minimaal en is stroomlevering door Tennet gegarandeerd tot 99.99% in afgelopen jaren. Wil je een backup grid aanleggen dan kan dat aangevraagd worden. Hiervoor zal een behoorlijke uitbreiding van je meterkast nodig zijn om al het vermogen te kunnen dragen.
Installatie van een thuisbatterij
Moet ik mijn meterkast aanpassen?
Bij de aanvraag van een opslagsysteem zullen we de meterkast bekijken en waar nodig aanpassen. Zo is er een extra groep nodig voor het opslagsysteem, zal er een netwerkkabel cat6 getrokken worden van modem naar communicatie kastje bij de omvormer en een extra stroompunt voor zowel werkschakelaar als EMS aansluiting.
Hoe lang duurt de installatie?
We hebben meestal rond 1 dag de tijd nodig voor een installatie. Dit staat los van de werkzaamheden aan meterkast tot aan de werkschakelaar.
Energiemanagement systeem
Wat kost een EMS - energiemanagement systeem?
Voor klein verbruikers hebben we een gratis instap voor EMS met aansturing EPEX. Voor totaal management met eigen verbruik maken we gebruik van het Gridbuilder-BBT (battery based trading) systeem; hierbij is het rendement het grootst met flinke maandelijkse besparingen.
De hoogte van het abonnement is afhankelijk van de grootte van jouw batterij*. De genoemde prijzen zijn per maand en inclusief btw. EMS kosten batterijcapaciteit:
- ≤ 15 kWh: €7,-
- = 31-50 kWh: € 12,-
- ≥ 51 kWh: maatwerk
Het abonnement is maandelijks opzegbaar. Na opzegging valt de thuisbatterij, terug in zelfconsumptie modus.
Hoe lang duurt de installatie?
We hebben meestal rond 1 dag de tijd nodig voor een installatie. Dit staat los van de werkzaamheden aan meterkast tot aan de werkschakelaar.
Kan ik handelen op de energiemarkt?
Ja, er wordt zowel gehandeld en afgestemd met de uurprijzen op de energiemarkt, maar tevens wordt er gekeken naar de onbalansmarkt en de frequentiemarkt zodat er een zo hoog mogelijk rendement wordt behaald. Hoe groter de aansluiting, opslag en omvormer capaciteit en eigen opwek des te groter is de opbrengst.
Hoe managed het EMS het energiegebruik?
Het Energie Management Systeem is een apart kastje met AI software. Deze stemt alle componenten binnen een asset af met waar nodig kWh meters voor optimale afstemming. Het systeem wordt apart geïnstalleerd en wordt bij de aanschaf van een opslagsysteem meegenomen in afstemming met de klant.
Binnen het grid wordt gekeken naar de energievraag, de opwek, de weersverwachting, verbruik gedurende de dag / week en de energiemarkten. Hierop worden de laad en ontlaad sessies op elkaar afgestemd en de interne energiehuishouding optimaal afgestemd.
Kan het EMS ook mijn laadpaal en warmtepomp aansturen?
The Gridbuilder gaat uit van de thuisbatterij als centraal punt. Als er in de thuisbatterij voldoende goedkope stroom zit, kunnen alle apparaten daarvan tappen. Dus is een aansturing van een specifiek apparaat niet nodig.
Het is bovendien in belang van het vermijden van stroompieken, dat de batterij het centrale punt is. Door deze zienswijze kunnen we het technisch eenvoudiger en dus goedkoper houden. We kunnen ook warmtepompen uitlezen, en installeren hiervoor een kWh meter.
Retourvoorwaarden
Afzien van geplande installatie?
Tot 2 weken vóór de geplande installatiedatum kun je je installatieafspraak annuleren. We zullen dan de betaling terugstorten en jouw order annuleren. Bij annulering van de installatie in de 2 weken voorafgaand aan de installatie, brengen wij annuleringskosten in rekening ter hoogte van 500 euro.
Hoe kan ik retourneren en de kosten?
Indien je gebruik maakt van jouw herroepingsrecht, dan zullen de producten met alle geleverde toebehoren, daar waar mogelijk, in de originele staat en verpakking aan ons voor retour aangeboden moeten worden. Wanneer retourneren in de originele verpakking niet meer mogelijk is, dan is het jouw verantwoordelijkheid om voor een correcte verpakking te zorgen, zodat de producten in goede staat bij ons aankomen.
Gezien de afmeting van het pakket dat we retour nemen en de kwetsbaarheid van de producten komen wij het pakket graag bij jouw thuis ophalen. Dit wordt verzorgd door onze huis-installateur. De kosten voor retour halen van de producten van jouw huis naar Bliq zijn voor jouw rekening. De kosten hiervoor bedragen €250,-. Wanneer je zelf zorg wilt dragen voor het retour sturen dan verzoeken we je dezelfde kwaliteitsstandaard in acht te nemen zodat wij de producten in goede staat retour ontvangen.
Wanneer installatie van de producten al heeft plaatsgevonden en wij de producten dus moeten laten de-installeren, dan komen ook deze kosten voor jouw rekening. Deze kosten bedragen € 1.000,- (excl het retour nemen van de producten). Wij maken gebruik van een door Bliq erkende installateur om de producten te de-installeren.
Zoals aangegeven zullen wij vervolgens het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van jouw retour terugstorten, mits het product reeds door ons in goede orde retour ontvangen is.
Behandel het product dus met zorg en zorg ervoor dat deze bij een retour goed verpakt is.
Dynamische energiecontracten
Waarom heb ik een dynamisch contract nodig?
Ouderwetse energiecontracten bieden stroom voor een vaste of variabele prijs. Jouw leverancier koopt de stroom op de groothandelsmarkt en verkoopt deze met een marge weer door naar jou. En voor de stroom die je zelf meer teruglevert dan gebruikt, krijg je een stuk minder dan de marktprijs.
Gedurende de dag zijn er veelal grote verschillen in de prijs voor één kWh per uur. Hier maken wij slim gebruik van door op de juiste momenten te in- en verkopen.
Met een vast of variabel energiecontract heb je deze prijsverschillen niet en zijn deze extra besparingen dus niet mogelijk.
Wat is een dynamisch contract met uurprijzen?
De prijzen van een dynamisch energiecontract zijn direct gekoppeld aan de prijzen op de dagmarkten (zogenoemde ‘day-ahead-markt’).
Hier fluctueren de prijzen van stroom elk uur. Met een dynamisch energiecontract profiteer je van deze schommelingen door te laden op goedkope momenten, dit in huis te gebruiken, en het overschot te verkopen wanneer de prijs hoog staat.
Er wordt namelijk gekeken naar de werkelijke prijs van stroom die wordt gebruikt of teruggeleverd op dat specifieke moment.
Elke dag rond 15:00 worden de prijzen van de volgende dag bekend gemaakt. De prijzen staan vast en kunnen niet meer wijzigen.
Welke aanbieders leveren dynamische contracten aan?
In Nederland zijn er diverse aanbieders van dynamische energie contracten zoals ANWB Energie, Nieuwe Stroom, Tibber en Next Energy. Meer informatie over energiecontract met uurprijzen.
Zit ik vast aan één energieleverancier?
Nee, je bent vrij in je keuze van energieleverancier. Mocht je al een dynamisch energiecontract hebben en hier tevreden over zijn kun je hier gewoon klant blijven.
Mocht je momenteel een variabel of vast energiecontract hebben kun je gebruik maken van onze (gratis) overstapservice. Dit is echter niet verplicht.
Wat is de groothandelsmarkt (EPEX)?
De meeste energieleveranciers produceren de stroom die ze verkopen niet (geheel) zelf. Deze kopen ze in op de groothandelsmarkt. Hier liggen de prijzen doorgaans een stuk lager vergeleken met variabele of vaste contracten.
In Nederland is dit de elektriciteitsbeurs EPEX, waar op basis van vraag en aanbod ieder uur de prijzen voor elektriciteit tot stand komen. Deze prijzen worden 24 uur vooraf bepaald, vandaar dat het ook wel de Day Ahead (dag vooruit) markt wordt genoemd.
Bedrijfsoplossingen grootverbruikers
Kan ik een oplossing krijgen om netverzwaring te voorkomen?
Jazeker. Er wordt berekend hoeveel kWh er wordt verbruikt, wat de opwek is of wenselijk is om te realiseren met een opslagcapaciteit die rekening houdt met optimale opbrengst en bijdraagt aan netbalancing en peakshaving. Er wordt berekend hoeveel opslag bijdraagt aan het mogelijk voorkomen van een netverzwaring.
Kan ik de totaaloplossing ook voor gefinancierd krijgen?
Ja dat kan. Er wordt een maandbedrag doorberekend gedurende een vaste termijn doorlooptijd. Deze is standaard 10 jaar.